Bomagasinet MOBO
Illustrasjon av forvirret dame som handler på nett.

Trygg netthandel

Under Black Week og i peri­o­den fram mot jul er det mange som han­dler mye på nett. Da er det noen råd det er vik­tig å ha med seg for å unngå prob­le­mer. Og hvilke ret­tigheter har du der­som det likev­el opp­står trøbbel?

Rettigheter ved netthandel

Forsinkelse

Dersom du opplever at varer du har bestilt ikke blir levert når de skal, så har du klare rettigheter i forbrukerkjøpsloven som du kan benytte deg av.

Levering av varen skal skje til avtalt tidspunkt, eventuelt innen 30 dager dersom det ikke er avtalt en leveringsdato. Hvis varen ikke dukker opp, bør du gi selger en rimelig tilleggsfrist på for eksempel 10 dager. Dersom varene ikke leveres innen fristen, er det mulig å heve kjøpet og få tilbake pengene. Sørg alltid for å kommunisere og melde krav skriftlig. Da har du dokumentasjon på at du har forholdt deg riktig overfor selger, og det vil bli lettere å kunne gå på banken din dersom du må benytte kortreklamasjon som er nærmere beskrevet nedenfor.

Mangel

Får du varen, men det er en feil på denne, har du rett til å klage. Utgangspunktet er at det er to års klagefrist på varer, men fem år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Denne lengre klagefristen gjelder typisk for dyrere varer som mobiltelefon, PCer, hvitevarer, møbler og lignende. Også ved feil på varen er det viktig å klage skriftlig så fort som mulig. Selger har i førsteomgang en rett til å utbedre feilen. Dette skal skje innen rimelig tid og uten kostnad for deg.

Angrerett

Ved netthandel har du rett til å angre kjøpet innen gitte frister. Angreretten gir deg rett til å omgjøre handelen uten å måtte oppgi noen grunn.

Angrefristen er på 14 dager og gjelder fra det tidspunktet du mottok varen, det vil i praksis si når du henter ut varen på postkontoret eller får den i postkassa. Det er ingen formkrav til hvordan du angrer kjøpet, men du gjør lurt i angre skriftlig, enten ved bruk av angreskjema, eller via e-post.

Du har rett til å prøve varen før du benytter deg av angreretten, men utvis varsomhet. Du kan som en tommelfingerregel ikke prøve varen i større utstrekning enn hva du kunne ha gjort om du så på varen i fysisk butikk. Husk at alle lapper må sitte på, og ta vare på originalemballasjen til retur.

Har du angret innen angrefristen på 14 dager, må du sende varen tilbake til selger innen 14 dager etter at du meldte ifra om at du angret deg. Dersom ikke selger har sagt noe annet, er det du som må betale for returen. Sørg for å få kvittering eller annen dokumentasjon på at varen ble returnert i tide.

«
Kjente merke­var­er til pris­er langt under det van­lige… For godt til å være sant?
»

Kortreklamasjon

En praktisk viktig rettighet for forbrukere er retten til å holde banker eller kredittytere ansvarlige for pengekrav gjennom reglene i finansavtaleloven, også kalt kortreklamasjon.

Etter finansavtaleloven § 2-7 kan du overfor annen kredittgiver enn selger gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som du kunne gjøre gjeldende mot selgeren, såfremt kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren. Vilkåret om at det må være gitt kreditt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren er oppfylt der du betaler med kredittkort på nett, men ikke ved bruk av debetkort der beløpet trekkes fra innestående på en konto. Det kan likevel hende at kortavtalen din hjemler en slik tilsvarende rettighet også for debetkort, for eksempel dersom du har brukt et vanlig VISA-kort.

I slike tilfeller er det viktig å klage til kredittgiveren, det vil si utsteder av kredittkortet eller annen finansinstitusjon, så fort som mulig etter at klage til selger ikke har ført frem.

Der du for eksempel ikke mottar varen du har bestilt til tross for å ha gitt selger en rimelig tilleggsfrist for levering, har du rett til å heve kjøpet og få pengene dine tilbake. Hvis selger ikke betaler tilbake kjøpesummen etter skriftlig krav fra deg, kan du rette dette kravet mot banken din.

Kortreklamasjon er svært praktisk der du har vært uheldig og blitt utsatt for svindel på nett, men kan brukes i alle sammenhenger der det er en feil med noe du har kjøpt og en skriftlig klage til selger ikke løste problemet.

Merk at rettighetene som er beskrevet ovenfor gjelder når du kjøper fra en næringsdrivende. Ved kjøp fra privatpersoner gjennom for eksempel Finn.no, er det avtalen med selger du må ta utgangspunkt i.

Ikke bli lurt av useriøse nettbutikker

Det viktigste rådet for å unngå problemer, er å sjekke at nettbutikken du har tenkt å handle fra er seriøs.

Det er veldig enkelt å opprette en nettbutikk med norsk språk som ser rimelig profesjonell ut, mens det i realiteten er ukjente personer langt utenfor Norges grenser som står bak. Derfor er det lurt å bruke et par minutter på å undersøke om du finner informasjon om navn på selskapet som står bak nettbutikken, organisasjonsnummer og kontaktinformasjon. Er det eneste du finner et kontaktskjema eller en e-postadresse, og ingen informasjon om hvem som driver nettbutikken, er den neppe seriøs.

Det finnes dessverre mange «falske» nettbutikker, der varene som selges er piratkopier. Disse vil ofte annonsere kjente merkevarer til priser langt under det som tilsvarende varer vanligvis selges for. Mange av disse butikkene sender heller aldri ut varer som blir bestilt. I tillegg stopper Tolletaten hvert år mange forsendelser med piratkopierte varer som er bestilt av forbrukere i Norge. Så her er det bare å styre unna, dersom du ikke ønsker å gå på en smell.

Har du behov for advokatbistand?

I Advokat­fir­maet Legalis job­ber advokater som har lang erfar­ing med å hjelpe per­son­er som har vært utsatt for svin­del eller opplever prob­le­mer ved kjøp av var­er og tjen­ester. Ta kon­takt for en gratis innle­dende sam­tale om din sak.

De fleste har rettshjelps­dekn­ing gjen­nom innbo­for­sikring som med­før­er at for­sikrings­sel­skapet ditt dekker det meste av kost­nadene til advokath­jelp. Dette kan det være aktuelt å benytte seg av ved større kjøp, f.eks. av var­er til over 5000 kr. Mange er også dekket av forskjel­lige «tryg­ghets­for­sikringer» som gir enda bedre muligheter for advokat­bi­s­tand ved svin­del på nett enn det van­lig innbo­for­sikring gjør. Så sjekk hvilke for­sikringer du er dekket av der­som du opplever svin­del eller andre prob­le­mer med netthandel.

Les mer om retts­hjelpsdekning i for­sikring her:

(Kilde: Advokat­fir­maet Legalis)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.