Trygg netthandel
Under Black Week og i perioden fram mot jul er det mange som handler mye på nett. Da er det noen råd det er viktig å ha med seg for å unngå problemer. Og hvilke rettigheter har du dersom det likevel oppstår trøbbel?
Tekst: advokat Caroline Skarderud og partner Frode Elton Haug i advokatfirmaet Legalis
Rettigheter ved netthandel
Forsinkelse
Dersom du opplever at varer du har bestilt ikke blir levert når de skal, så har du klare rettigheter i forbrukerkjøpsloven som du kan benytte deg av.
Levering av varen skal skje til avtalt tidspunkt, eventuelt innen 30 dager dersom det ikke er avtalt en leveringsdato. Hvis varen ikke dukker opp, bør du gi selger en rimelig tilleggsfrist på for eksempel 10 dager. Dersom varene ikke leveres innen fristen, er det mulig å heve kjøpet og få tilbake pengene. Sørg alltid for å kommunisere og melde krav skriftlig. Da har du dokumentasjon på at du har forholdt deg riktig overfor selger, og det vil bli lettere å kunne gå på banken din dersom du må benytte kortreklamasjon som er nærmere beskrevet nedenfor.
Mangel
Får du varen, men det er en feil på denne, har du rett til å klage. Utgangspunktet er at det er to års klagefrist på varer, men fem år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Denne lengre klagefristen gjelder typisk for dyrere varer som mobiltelefon, PCer, hvitevarer, møbler og lignende. Også ved feil på varen er det viktig å klage skriftlig så fort som mulig. Selger har i førsteomgang en rett til å utbedre feilen. Dette skal skje innen rimelig tid og uten kostnad for deg.
Angrerett
Ved netthandel har du rett til å angre kjøpet innen gitte frister. Angreretten gir deg rett til å omgjøre handelen uten å måtte oppgi noen grunn.
Angrefristen er på 14 dager og gjelder fra det tidspunktet du mottok varen, det vil i praksis si når du henter ut varen på postkontoret eller får den i postkassa. Det er ingen formkrav til hvordan du angrer kjøpet, men du gjør lurt i angre skriftlig, enten ved bruk av angreskjema, eller via e-post.
Du har rett til å prøve varen før du benytter deg av angreretten, men utvis varsomhet. Du kan som en tommelfingerregel ikke prøve varen i større utstrekning enn hva du kunne ha gjort om du så på varen i fysisk butikk. Husk at alle lapper må sitte på, og ta vare på originalemballasjen til retur.
Har du angret innen angrefristen på 14 dager, må du sende varen tilbake til selger innen 14 dager etter at du meldte ifra om at du angret deg. Dersom ikke selger har sagt noe annet, er det du som må betale for returen. Sørg for å få kvittering eller annen dokumentasjon på at varen ble returnert i tide.
Kortreklamasjon
En praktisk viktig rettighet for forbrukere er retten til å holde banker eller kredittytere ansvarlige for pengekrav gjennom reglene i finansavtaleloven, også kalt kortreklamasjon.
Etter finansavtaleloven § 2-7 kan du overfor annen kredittgiver enn selger gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som du kunne gjøre gjeldende mot selgeren, såfremt kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren. Vilkåret om at det må være gitt kreditt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren er oppfylt der du betaler med kredittkort på nett, men ikke ved bruk av debetkort der beløpet trekkes fra innestående på en konto. Det kan likevel hende at kortavtalen din hjemler en slik tilsvarende rettighet også for debetkort, for eksempel dersom du har brukt et vanlig VISA-kort.
I slike tilfeller er det viktig å klage til kredittgiveren, det vil si utsteder av kredittkortet eller annen finansinstitusjon, så fort som mulig etter at klage til selger ikke har ført frem.
Der du for eksempel ikke mottar varen du har bestilt til tross for å ha gitt selger en rimelig tilleggsfrist for levering, har du rett til å heve kjøpet og få pengene dine tilbake. Hvis selger ikke betaler tilbake kjøpesummen etter skriftlig krav fra deg, kan du rette dette kravet mot banken din.
Kortreklamasjon er svært praktisk der du har vært uheldig og blitt utsatt for svindel på nett, men kan brukes i alle sammenhenger der det er en feil med noe du har kjøpt og en skriftlig klage til selger ikke løste problemet.
Merk at rettighetene som er beskrevet ovenfor gjelder når du kjøper fra en næringsdrivende. Ved kjøp fra privatpersoner gjennom for eksempel Finn.no, er det avtalen med selger du må ta utgangspunkt i.
Ikke bli lurt av useriøse nettbutikker
Det viktigste rådet for å unngå problemer, er å sjekke at nettbutikken du har tenkt å handle fra er seriøs.
Det er veldig enkelt å opprette en nettbutikk med norsk språk som ser rimelig profesjonell ut, mens det i realiteten er ukjente personer langt utenfor Norges grenser som står bak. Derfor er det lurt å bruke et par minutter på å undersøke om du finner informasjon om navn på selskapet som står bak nettbutikken, organisasjonsnummer og kontaktinformasjon. Er det eneste du finner et kontaktskjema eller en e-postadresse, og ingen informasjon om hvem som driver nettbutikken, er den neppe seriøs.
Det finnes dessverre mange «falske» nettbutikker, der varene som selges er piratkopier. Disse vil ofte annonsere kjente merkevarer til priser langt under det som tilsvarende varer vanligvis selges for. Mange av disse butikkene sender heller aldri ut varer som blir bestilt. I tillegg stopper Tolletaten hvert år mange forsendelser med piratkopierte varer som er bestilt av forbrukere i Norge. Så her er det bare å styre unna, dersom du ikke ønsker å gå på en smell.
Har du behov for advokatbistand?
I Advokatfirmaet Legalis jobber advokater som har lang erfaring med å hjelpe personer som har vært utsatt for svindel eller opplever problemer ved kjøp av varer og tjenester. Ta kontakt for en gratis innledende samtale om din sak.
De fleste har rettshjelpsdekning gjennom innboforsikring som medfører at forsikringsselskapet ditt dekker det meste av kostnadene til advokathjelp. Dette kan det være aktuelt å benytte seg av ved større kjøp, f.eks. av varer til over 5 000 kr. Mange er også dekket av forskjellige «trygghetsforsikringer» som gir enda bedre muligheter for advokatbistand ved svindel på nett enn det vanlig innboforsikring gjør. Så sjekk hvilke forsikringer du er dekket av dersom du opplever svindel eller andre problemer med netthandel.
Les mer om rettshjelpsdekning i forsikring her:
Les også
-
Skal fikse på fasaden!
I «hesteskoen» Nerbø Borettslag skal de i gang med rehabilitering av sørfasaden i høst. Det blir komplett fornyelse, og beboerne gleder seg!
-
Bra timing: Sparte penger
Etter noen hendelser med lekkasjer, var tiden inne for å fornye de 53 år gamle rørene i Løkenvegen Borettslag. Arbeidet gikk over all forventning.
-
Fint inne og ute!
Enten du skal gjøre uteplassen sommerklar, friske opp et rom eller planlegger totalrenovering, har Fargerike Moldehallen alt du trenger – både varer,…