Bomagasinet MOBO
Folk har ulike forutsetninger for å handtere en krise. Derfor er det viktig å alliere seg med noen en kan få hjelp fra, og tenke gjennom hvem en selv kan hjelpe, sier utredningsleder i DSBs kommunikasjonsavdeling Tore Kamfjord. (Foto: Stian Olberg, DSB).

Snakk med naboen!

– Nabohjelp er en styrke for beredskapen. Spør hva du kan hjelpe med, eller spør om hjelp til det du selv trenger, fastslår utredningsleder i DSBs kommunikasjonsavdeling Tore Kamfjord.

Beredskapsvenn

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har lansert begrepet «beredskapsvenn». Folk har ulike forutsetninger for å handtere en krise. Derfor er det viktig å alliere seg med noen en kan få hjelp fra, og tenke gjennom hvem en selv kan hjelpe.

– Alle har noe å bidra med. Det kan være at du har ekstra mye vann på lager og kan dele med andre, eller kanskje du kan hjelpe en nabo med å forstå hva informasjonen fra myndighetene betyr, sier Kamfjord. 

Når samfunnet stopper opp

– Egenberedskap handler om å kunne ta vare på seg selv og de nærmeste om det skjer en krise. En krise kan være hendelser som gjør at du mister tilgang på viktige varer og tjenester du er avhengig av. Et godt eksempel er om strømmen forsvinner. 

– Hva skjer om du får et langvarig strømbrudd? Det er slike spørsmål vi ber folk tenke gjennom, forklarer Kamfjord. – Hva gjør du om du mister lys, varme og etter hvert kanskje drikkevannet? Hva om muligheten til å bruke toalettet forsvinner? Mobiltelefonen får du ikke brukt, og betalingstjenestene blir utilgjengelig. 

Sannsynligheten for langvarige strømbrudd er ikke stor, men konsekvensene blir veldig store om det skulle skje. Derfor bør alle være forberedt på slike eventualiteter.

Ta samtalen

– Så hva bør folk gjøre for å være godt forberedt om en krise skulle oppstå?

– Det korte svaret er å gå inn på www.sikkerhverdag.no og lese tipsene som ligger der, sier Kamfjord. 

DSB anbefaler at folk prater sammen og tenker gjennom hva de bør gjøre i en eventuell krise. – Ta en diskusjon i husstanden om hva dere vil gjøre om drikkevannet eller strømmen forsvinner. Hvordan skal familien få tak i hverandre? Har vi nok mat? Hvordan kan vi tilberede maten? Dette er eksempler på scenarier alle bør tenke gjennom, forklarer Kamfjord. 

Vi har en rekke helt grunnleggende behov. Drikkevann er livsnødvendig. I høst- og vinterhalvåret er det helt nødvendig å ha tilgang til lys og varme. Mat trenger vi alltid, og det er viktig å tenke gjennom hva en gjør for å ha tilgang til livsnødvendige medisiner og utstyr. 

Nabohjelp: Tre naboer i en trappeoppgang som hjelper hverandre med mat og varme, i en krisesituasjon
Å hjelpe hverandre kan være en del av beredskapen. © Foto: Ivar Kvaal DSB

Riktig informasjon

– Hygiene er ikke mindre viktig i en krisesituasjon. Det gjelder å passe på å ikke bli syk, påpeker Kamfjord. – I tillegg er det avgjørende å ha tilgang til informasjon for å kunne ta de lure valgene.

Datanettet er kanskje satt ut av spill, og da er det en DAB-radio med ekstra batterier som gjelder. Det er også helt avgjørende å vite hvor informasjonen kommer fra. I praksis bør man lytte til myndigheter eller redaktørstyrte medier.

Hvordan styrke beredskapen

– Hva kan et borettslag eller sameie gjøre for å styrke beredskapen?

 – Det er mer krevende å ha et beredskapslager i en liten leilighet enn det er i en stor enebolig med garasje. Men styrken i et borettslag kan være fellesskapet med naboer rundt deg på alle kanter. Det er et godt utgangspunkt for å hjelpe hverandre. 

Kanskje dere vil ha et felles reservelager for vann?

Spørre om og tilby hjelp

Styret har ikke noe formelt eller lovpålagt ansvar for beredskapen. 

– Vi anbefaler likevel styrene å informere beboerne om dette og å oppfordre til å ha beredskapslagre i egen leilighet eller bodareal. Styret bør også vurdere om det er fornuftig å ha noe felles egenberedskap for alle beboerne, for eksempel drikkevann. DSB har laget en veileder for borettslag som ligger på www.dsb.no.

– I kriser vet vi at de som er ensomme, blir mer ensomme. Styrene kan oppfordre beboerne til å følge litt med på naboen. Banke på døra og spørre: Går det bra med deg? Er det noe jeg kan hjelpe med? Eller kanskje spørre om hjelp tilbake. 

Rådene fra DSB er:
Rent drikke­vann lagret på kan­ner eller flasker
Mat som tåler lagring i romtemperatur. Grill, kokeap­pa­rat eller stormkjøkken
Varme klær, pledd, dyn­er og soveposer
Fyrstikker og stearinlys. Ved hvis du har vedovn eller peis
Gass- eller parafi­novn som er bereg­net for innendørs bruk er et alter­na­tiv til vedfyring
Avtale om over­nat­ting hvis du ikke har alter­na­tiv oppvarming
DAB-radio, lom­me­lyk­ter eller hode­lyk­ter som går på bat­terier, sveiv eller solceller
Legemidler og førstehjelpsutstyr. Jod­tablet­ter (gjelder barn og vok­sne under 40 år, gra­vide og ammende)
Hygie­n­eartik­ler som våt­servi­et­ter, hånd­sprit, bleier, dopa­pir og menstruasjonsprodukter
Mat og vann til kjæledyr
Bat­terier og ladet batteribank. Litt kontanter og flere betalingskort
Liste på papir med vik­tige tele­fon­num­mer som for eksem­pel nød­num­mer, leg­evakt, vet­er­inær, fam­i­lie, ven­ner og naboer

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.