
Enklere å dele
Sociale er skreddersydd for deling og kontakt mellom beboere i borettslag og sameier. Glem Facebookgrupper, sms-er, snapper og mylderet av kanaler – med Appen Sociale har dere alt som trengs!
Tekst: Ingrid Kvande

Det er snart to år siden BBL Pivotal lanserte appen Sociale. Målene med appen var flere: Det var viktig å skape en arena som gjør det lettere å snakke med – og gjøre ting sammen med naboen, samt å bidra til delingsøkonomi og bedre ressurs-utnyttelse. Den praktiske reservasjonskalenderen i appen gjør også at det blir mindre manuell organisering og administrasjon ved utleie og arrangement.
– Vi ser mer jevnlig bruk og at flere og flere tar i bruk Sociale. Det er helt klart en større interesse for appen nå. Vi får tilbake-meldinger om at appen gjør det enklere å komme i kontakt med naboen, og det er hyggelig. Det er flott om Sociale kan bidra til mer fellesskap og samhold, samt å gjøre nabodeling enkelt, sier Christina Drage, Customer Success Manager i BBL Pivotal.

Lav månedspris
Hun forteller at det for borettslag og sameier koster mellom 10 og 20 kroner i måneden pr. boenhet å ta i bruk Sociale. Appen er da åpen for alle som bor i boligselskapet, og man når naboene og de som hører til, ved å logge seg inn enten via vipps eller med mobilnummeret. Dersom det er flere boligselskap som ligger tett, er det mulig å koble seg sammen i Sociale. Da får beboerne tilgang til enda flere tilbud og fellesgoder.

Populært i Gjøvik
Nytorvet i Gjøvik stod ferdig i februar/mars i fjor. Her er det 128 boenheter, i en kombinasjon av selveier og andelsleiligheter. Nytorvet hadde fokus på å bruke appen Sociale helt fra starten av, og har fått til stor aktivitet. 120 brukere har registrert seg, og da er det mange muligheter enten man ønsker å arrangere noe, lage en gruppe eller har noe å dele.– Vi har vært opptatt av å ta i bruk digitale løsninger, og vi anbefaler Sociale. Vi tror den hjelper beboerne med å bli kjent med hverandre – det blir lavterskel å treffes, sier Thea Christine Romsås, som er varamedlem i styret og ansvarlig for Sociale.
Lykkes med Sociale
Suksesstips fra Thea: 1. La en ressursperson ha ansvar og hjelpe folk i gang. Det kan være en i styret eller en annen.
2. La det være aktiviteter og innhold å finne i appen helt fra starten. ••
Funksjoner:
• Booking av fellesrom og – utstyr
• Administrere utlån til naboen
• Lage grupper som folk kan bli med på
• Invitere til felles aktiviteter
• Innlogging via vipps eller mobilnummer

Les også
-
HMS-systemet må på plass
Tør du?, spør HMS rådgiver i Arendal Boligbyggelag, Talleiv Midtgarden. Nå må HMS-systemet på plass i borettslag og sameier, legger han til. HMS er…
-
Planlegg for egen alderdom!
«Hver enkelt av oss må gjøre mer for å planlegge for egen alderdom», uttalte tidligere helseminister Ingvild Kjerkol, da hun la frem…
-
Digital vedlikeholdsplan
Arendal Boligbyggelag har nylig lansert et digitalt verktøy som gir deg oversikt over dagens og fremtidens kostnader i en vedlikeholdsplan. Hos…